Fodboldbanerne på Bavnehøj Idrætsanlæg på Enghavevej i København får bedre sikring med nyt hegn efter skader fra fyrværkeri og fra personer, der opholder sig ved anlægget for at sende hilsner til kriminelle i Vestre fængsel.
Kontakt
Bavnehøj Idrætsanlæg
vesterbroogkgsenghave@kk.dk
Fodboldspillere møder op på Bavnehøj Idrætsanlæg klar til træning eller kamp, men må brat stoppe op:
Banen er ødelagt af brændte huller i kunstgræsset efter fyrværkeri eller spor af kørsel.
Særligt den bane, der ligger op til det tilstødende Vestre Fængsel, har været udsat for hærværk, og krævet reparationer for 1 million kr.
Nu skal et nyt hegn og port stå i vejen for fremtidigt hærværk. Det har de politiske partier på rådhuset besluttet.
- Det er træls at møde ind til en branket fodboldbane og en bunke fyrværkeri, man aldrig kan være helt sikker på er skudt af. Det giver os dårligere fodboldbaner, når de skal lappes konstant, og så er det selvfølgelig også lidt utrygt, når uvedkommende ødelægger vores baner i ly af natten, siger Jesper Bloksgaard, der er formand i fodboldklubben BK Vestia.
- Det gør mig ærlig talt vred, at vores børn og unge kommer ud på ødelagte baner, fordi voksne mennesker ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, siger kultur-, fritids- og borgerserviceborgmester Christopher Røhl.
Uden gummi
Den nye løsning omfatter et ekstra ydre hegn og en port med elektronisk lås, så anlægget kan aflåses uden for foreningernes brugstid.
Tiltaget gennemføres samtidig med udskiftningen af kunstgræsbanerne, som fremover etableres uden gummigranulat. Dermed vil de nye baner være bedre beskyttet fra start.
Arbejdet med baner, hegn og port bliver gennemført i 2026.