I de sidste 5 år er der startet 181 sager om hoteller, heraf ligger halvdelen i indre by. Der er især ønsker om at omdanne kontorer til hotelværelser eller hotellejligheder.
- Der er sket en stigning på 475 % i antal ansøgninger vedrørende hoteller i perioden fra 2020 til 2025, skriver forvaltningen i København.
Et stort flertal på Københavns rådhus har nu indført en forbudszone mod nye hoteller i det centrale København. Istedet skal "erhvervsejendomme i Indre By omdannes til boligejendomme."
Det skal ske ved at der sker "regulering af hotelkapacitet i form af et kommuneplantillæg og en lokalplan for et område i Indre By, hvor der ikke må etableres ny hotelkapacitet."
Lige nu stå der i lokalplanerne for Indre By, at der må indrettes "service-erhverv" i ejendommene, og hotel er serviceerhverv.
For at stoppe de 15 projekter der var kommet længst har Borgerrepræsentationen nedlagt et såkaldt paragraf 14. forbud, hvor der i Planloven står, at en kommune kan stoppe enkeltprojekter i 12 måneder, såfremt man ikke synes at det passer ind i udviklingen.
For at forbuddet skal holde er Borgerrepræsentationen forpligtet til at udarbejde en ny lokalplan for Indre By, og det skal ske inden marts 2027.
Andre steder
Flertallet på rådhuset skriver:
"Vi er positivt indstillede over for etablering af nye hoteller i andre dele af byen, fx i byudviklingsområder, hvor nye hoteller kan være med til at understøtte butikker, cafeer og restauranter."
"Endelig er vi enige om, at projekter kan ske omkring pladsdannelser med metrobetjening - Kgs. Nytorv, Nørreport og Rådhuspladsen."
Projekterne skal dog godkendes enkeltvis af Borgerrepræsentationen.
Stort
Forslaget blev vedtaget med 40 stemmer og 13 imod.
Udvikling af hoteller
Alene i København giver turismen 44 milliarder kr årligt og der er knap 12 millioner overnatninger - det er en stigning fra 8 millioner overnatninger i 2017, altså 50 % op.
Byens Ejendom afholder i næste måned en konference om hoteludviklingen, se den HER.